According to an article today in the local gbg newspaper, MA will implement wills/testaments in entropia, thought it might be of interest to the non swe speaking or gbg located peeps, heres the the link to the article:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=436198
Ps, im at work so i dont have time to translate it, but heres a copy of it
Satsar på virtuellt testamente
Företaget Mindark från Göteborg ska börja skriva testamenten till sina kunder för saker de äger i en virtuell datavärld.
- En naturlig utveckling, säger Carl Uggla, projektledare på företaget.
Mindark är företaget som skapat onlinespelet Project Entropia, en virtuell science fiction-värld där spelaren kan utveckla en figur. Över 700 000 människor spelar spelet i dag. Men företaget har stora förhoppningar att den siffran kommer öka dramatiskt.
- Vi håller på att utveckla en plattform för den kinesiska marknaden och våra partners i Kina pratar om miljoner spelare, det är hisnande alltsammans, säger Carl Uggla på Mindark.
I Mindarks virtuella värld kan du köpa en virtuell bild av en produkt av en annan spelare eller företag som du sedan får hemskickad till en adress i den verkliga världen, exempelvis en tröja. Men du kan också handla med bara virtuella produkter.
- Utvecklingen går mer och mer mot att ekonomin i onlinespelen blir densamma som den i verkligheten, säger Carl Uggla.
Den kraftiga utvecklingen inom genren har också väckt en del nya frågeställningar. Det amerikanska företaget Blizzard som är störst med sitt onlinespel World of Warcraft - 10 miljoner användare världen över - har under flera år varit utsatt för olika former av bedrägerier och vad företaget uppfattar som avtalsbrott. På auktions- och annonssajter som Blocket och Ebay säljer folk sina figurer eller virtuella föremål som är värdefulla i spelet. En figur kan kosta allt ifrån några hundralappar upp till flera tusentals kronor, detta trots att användarvillkoren i spelet förbjuder det.
- Konsument- och upphovsrättslagar ser olika ut i olika länder. Det som är olagligt i USA, behöver inte alls vara olagligt i Sverige. En "figurförsäljning" är visserligen ett avtalsbrott men hur det ser ut straffmässigt beror på omständigheterna kring försäljningen och helt säkert vet nog ingen i dag, säger Martina Bertilsson, jurist på advokatbyrån Setterwalls i Göteborg som specialiserat sig på juridik i den virtuella världen.
Mindark i Göteborg har enligt Uggla sluppit den problematiken genom att ha en öppen ekonomi. Det du köper i spelet äger du och kan sälja och den eventuella vinsten kan du plocka ut i verkliga pengar.
- Man betalar för saker i spelet, i stället för att betala en månadsavgift.
Ett vinnande koncept, förra året gjorde man en vinst på 18 miljoner och nu utvecklar man spelet ytterligare. Amerikanska och kinesiska företag har startat samarbete med Mindark i hopp om att få sälja saker i den virtuella världen.
Företaget har även börjat skissa på virtuella testamenten.
- Det finns ju mark i spelet som är värd en massa pengar, såväl i spelet som i verkligheten och om spelaren skulle dö, är det idag oklart vem som blir ägare, säger Carl Uggla.
Det tydligaste exemplet är amerikanen Jon Jacobs som 2005 köpte en asteroid i spelet för en miljon kronor. I dag kan man som spelare besöka stenklumpen.
- Han drar in 15-20 000 dollar i månaden på sin asteroid, dels via sin nattklubb han har där men även på jaktmarker han skapat, säger Carl Uggla.
Skatteverket har sedan våren börjat beskatta verksamheten inom onlinevärlden. Någon större kontroll är det dock inte fråga om.
- Snarare en tjänst och ett sätt för oss att vara tydliga. Jag har fått frågor från flera företagare som vill starta verksamheter i de här världarna om hur de ska göra. Folk vill göra rätt för sig, säger Dag Hardyson på Skatteverket.
Martina Bertilsson ser Skatteverkets tillämpning som logisk.
- Det är en validering av branschen. Mycket av det som sker online är ännu oklart och öppet för tolkning rent juridiskt men skattemässigt finns numer skatteverkets riktlinjer att följa för de som bor i Sverige, säger hon
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=436198
Ps, im at work so i dont have time to translate it, but heres a copy of it
Satsar på virtuellt testamente
Företaget Mindark från Göteborg ska börja skriva testamenten till sina kunder för saker de äger i en virtuell datavärld.
- En naturlig utveckling, säger Carl Uggla, projektledare på företaget.
Mindark är företaget som skapat onlinespelet Project Entropia, en virtuell science fiction-värld där spelaren kan utveckla en figur. Över 700 000 människor spelar spelet i dag. Men företaget har stora förhoppningar att den siffran kommer öka dramatiskt.
- Vi håller på att utveckla en plattform för den kinesiska marknaden och våra partners i Kina pratar om miljoner spelare, det är hisnande alltsammans, säger Carl Uggla på Mindark.
I Mindarks virtuella värld kan du köpa en virtuell bild av en produkt av en annan spelare eller företag som du sedan får hemskickad till en adress i den verkliga världen, exempelvis en tröja. Men du kan också handla med bara virtuella produkter.
- Utvecklingen går mer och mer mot att ekonomin i onlinespelen blir densamma som den i verkligheten, säger Carl Uggla.
Den kraftiga utvecklingen inom genren har också väckt en del nya frågeställningar. Det amerikanska företaget Blizzard som är störst med sitt onlinespel World of Warcraft - 10 miljoner användare världen över - har under flera år varit utsatt för olika former av bedrägerier och vad företaget uppfattar som avtalsbrott. På auktions- och annonssajter som Blocket och Ebay säljer folk sina figurer eller virtuella föremål som är värdefulla i spelet. En figur kan kosta allt ifrån några hundralappar upp till flera tusentals kronor, detta trots att användarvillkoren i spelet förbjuder det.
- Konsument- och upphovsrättslagar ser olika ut i olika länder. Det som är olagligt i USA, behöver inte alls vara olagligt i Sverige. En "figurförsäljning" är visserligen ett avtalsbrott men hur det ser ut straffmässigt beror på omständigheterna kring försäljningen och helt säkert vet nog ingen i dag, säger Martina Bertilsson, jurist på advokatbyrån Setterwalls i Göteborg som specialiserat sig på juridik i den virtuella världen.
Mindark i Göteborg har enligt Uggla sluppit den problematiken genom att ha en öppen ekonomi. Det du köper i spelet äger du och kan sälja och den eventuella vinsten kan du plocka ut i verkliga pengar.
- Man betalar för saker i spelet, i stället för att betala en månadsavgift.
Ett vinnande koncept, förra året gjorde man en vinst på 18 miljoner och nu utvecklar man spelet ytterligare. Amerikanska och kinesiska företag har startat samarbete med Mindark i hopp om att få sälja saker i den virtuella världen.
Företaget har även börjat skissa på virtuella testamenten.
- Det finns ju mark i spelet som är värd en massa pengar, såväl i spelet som i verkligheten och om spelaren skulle dö, är det idag oklart vem som blir ägare, säger Carl Uggla.
Det tydligaste exemplet är amerikanen Jon Jacobs som 2005 köpte en asteroid i spelet för en miljon kronor. I dag kan man som spelare besöka stenklumpen.
- Han drar in 15-20 000 dollar i månaden på sin asteroid, dels via sin nattklubb han har där men även på jaktmarker han skapat, säger Carl Uggla.
Skatteverket har sedan våren börjat beskatta verksamheten inom onlinevärlden. Någon större kontroll är det dock inte fråga om.
- Snarare en tjänst och ett sätt för oss att vara tydliga. Jag har fått frågor från flera företagare som vill starta verksamheter i de här världarna om hur de ska göra. Folk vill göra rätt för sig, säger Dag Hardyson på Skatteverket.
Martina Bertilsson ser Skatteverkets tillämpning som logisk.
- Det är en validering av branschen. Mycket av det som sker online är ännu oklart och öppet för tolkning rent juridiskt men skattemässigt finns numer skatteverkets riktlinjer att följa för de som bor i Sverige, säger hon