Spelbranschen växer igen i Göteborg – här är orsaken
EkonomiEn spelstudio drog till Stockholm och en annan lades ned – de allra största bolagen finns på andra håll i landet.
Men i Göteborg finns nu ett gäng snabbväxande spelbolag. Ett av dem lanserade sitt spel redan 2003, ett annat utvecklar Nintendospel och kan hamna på börsen.
– Göteborg ligger faktiskt långt framme i ett internationellt perspektiv i den här branschen, säger Per Strömbäck på organisationen Dataspelsbranschen.
V
aldemar Lönnroth
05:00 - 21 sep, 2020
På Järntorget 8, tre trappor upp – ovanför ABF och Socialdemokraterna – finns ett helt universum. Här ligger Mind Ark och universumet är multispelar- och onlinespelet Entropia Universe – som bolaget har utvecklat och uppdaterat sedan lanseringen 2003.
Det är en evighet i dataspelssammanhang. Men på allra sista tiden har spelet och företaget vuxit tydligt, vilket lett till nyrekryteringar. Spelstudion från Järntorget hade 40 personer i början på året. Nu är man 50.
– Vi har anställt sex personer från Electronic Arts Ghost-studio, två personer från Kings kontor i Barcelona, en nyexaminerad student och en från Volvo, säger Henrik Nel, företagets 28-årige vd.
Ghost är i sammanhanget den studio amerikanska speljätten Electronic Arts hade i Göteborg fram till början av året, men som nu har skalats ned. Och King är Stockholmsbolaget bakom de populära mobilspelen Candy Crush.
LÄS MER: Miljoner på spel för Sveriges e-sportelit
Ett 40-tal spelstudior i Göteborg
1337 Game Design, 8 Dudes in a Garage, A Creative Endeavor, Atvis AB, Bulbsort, Carry Castle, Craft Animations, Creative AI Nordic, Creative Vault AB, Devkittens, Dreamon Studios AB, EA Ghost*, Erik Svedäng AB, Hello There, Hiber AB, Image & Form**, Insert coin / Mobil Storytelling, Int3 Software, Itatake, IUS Innovation, Kirikoro, Lavapotion, Legendo Entertainment, Mind Ark, Nornware, Pathos Interactive, Pax6 Games, Playcentric Studios AB, Retroid Interactive, Räven, Sleeper Cell AB, Steelraven7, Thunderful Publishing**, Wishful Whale, YCJY AB, Zoink**, Elden Pixels, Faravid Interactive, Skygoblin, Warcry Interactive
* Har nu blivit ingenjörshubb inom EA i stället för studio.
** Ingår nu i Thunderful Group
Källa: Spelutvecklarindex 2019, Dataspelsbranschen
Ett spel som är ett universum med egen ekonomi
På frågan vad spelet Entropia Universe går ut på säger vice vd Magnus Eriksson:
– Entropia är mer än ett spel, det är ett helt universum där människor kan socialisera och utforska världen tillsammans. Men det viktigaste är kanske att är att spelet i grund och botten har en riktig ekonomi – de virtuella föremålen i spelet är värda riktiga pengar och du kan arbeta och utföra tjänster i spelet.
En spelanvändare sålde en asteroid i spelet för 635 000 dollar
Och pengarna i spelet kan handla om allt från små summor till större. Faktum är att Entropiaspelet innehar flera rekord när det gäller virtuella föremål.
– Ni har flera topplaceringar på Guinness lista över dyraste virtuella föremål. En spelanvändare sålde en asteroid i spelet för 635 000 dollar och det blev även uppmärksammat när en hel ö såldes för 150 000 dollar. Men den dyraste transaktion var när ett annat bolag skulle köpa en hel planet av oss för sex miljoner dollar. Transaktionen gick inte igenom i slutändan, men det är ändå registrerat som ett rekord, förklarar Henrik Nel.
LÄS MER: Spelbolag blomstrar i pandemin
LÄS MER: Slaget om rollspelsnörden fortsätter
Det här kan ju låta rätt märkligt för folk som inte känner till spelet. Finns det inte risk för pengatvätt och annat med så stora summor i spelet?
– Vi följer alla regler och lagar från myndigheter i flera länder och har inbyggda system för misstänkta pengatransaktioner. Vi har också id-kontroller på användare för att undvika alla sådana risker, säger Magnus Eriksson.
Entropia Universe är ett science fiction-spel av typen MMO, ”Massively multiplayer online game”, alltså ett onlinespel där ett stort antal spel interagerar i en virtuell värld och utför uppdrag, dödar monster eller tjänar pengar. Speltypen dök upp någon gång på 90-talet i och med att internet gjorde dylika spel möjliga. Bild: Mind Ark
Ursprung i onlinespel som växte fram på 90- och 00-talen
För att förstå science fiction-spelet kan man se ett släktskap i fantasy- och onlinespelet som World of Warcraft eller det på sin tid uppmärksammade spelet Second life, som också är stora virtuella världar och som båda lanserades under förra hälften av 00-talet.
– Ja, vi påminner en del om Second life, men skiljer oss också åt också, där vi till exempel har mer kontroll över världen, säger vice vd:n Magnus Eriksson.
Till skillnad mot många andra från denna generationen av spel lever Entropia Universe och har hälsan. Användarna – totalt finns 4-5 miljoner konton och cirka ett par hundra tusen aktiva spelare – finns till stor del i Nordamerika och Europa, samt även till en mindre del i Asien.
– Vi planerar nu att göra en större uppgradering av spelet, säger Henrik Nel.
Jag gör grafik till växter i spelet – jag designade växter till racingspelet Need for Speed innan jag kom hit
När GP går runt på kontoret sitter en ny medarbetare och håller på att rita alla växter som finns på planeten Calypso i spelet medan en annan uppdaterar alla de monster användarna kan strida mot i spelet. En av de nya medarbetarna är Oskar Reftel, som jobbade på Ghost Games innan.
– Jag gör grafik till växter i spelet – jag designade växter till racingspelet Need for Speed innan jag kom hit, förklarar han.
Oskar Reftel är nyanställd grafiker på Mind Ark och designar växtlighet i Entropia Universe, något han gjort på Ghost Games också, bland annat för racingspelet Need for Speed. Bild: Jonas Lindstedt
Var sociala innan sociala medier
Att Mind Ark kunnat hålla liv i ett spel och utveckla ett och samma spel under så lång tid är rätt speciellt, konstaterar Per Strömbäck på branschorganisationen Dataspelsbranschen. Han pekar liksom Mind Ark-ledningen på att Entropia Universe är rätt unikt.
– Entropia Universe är mer än ett spel, det var när det lanserades som ett socialt medium innan det fanns sociala medier. Och hela den ekonomiska modell spelet bygger på och som bär upp spelet är också unik, den borde egentligen vara intressant för ekonomer att forska på, säger Per Strömbäck på branschorganisationen Dataspelsbranschen.
Han konstaterar att Mind Ark inte är ensamma i branschen med att växa Göteborg nu. Det som saknas i staden dock en eller flera riktigt stora spelaktörer. I Stockholm fanns enligt senaste tillgängliga statistik cirka 3 500 anställda i branschen, i Malmö nästan 1 000 medan i Västsverige – där Skövde också har många spelföretag – bara varit drygt 500 personer anställda. I Karlstad finns det allra största bolaget – Embracer – som nu vuxit till flera tusen anställda över världen.
LÄS MER: Stort intresse för e-sport under pandemin
– Jämfört med andra länder i västvärlden och om man jämför städer i den storleken hör ändå Göteborg till toppen när det gäller spelutveckling. Det är bara att Stockholm har stora bolag som Dice och King, och Malmö har ett bolag som Massive Entertainment, säger Per Strömbäck.
Och bakåt i tiden led Göteborg av några större bakslag: på 00-talet försvann det viktiga bolaget Digital Illusions (Dice) från Göteborg och flyttade hela verksamheten till Stockholm och nu i närtid har alltså Electronic Arts – som också äger Dice – lagt ned den viktiga studion Ghost Games.
Men samtidigt har bolag som Mind Ark kunnat rekrytera när andra studior lagt ned.
Den viktiga importören av Nintendospel och konsoler till Norden gick nyligen ihop i en större koncern med ett par spelstudior som utvecklar Nintendospel. Tillsammans bildar de en ny större spelare i Göteborg, Thunderful Group. Bild: Per Wahlberg
Ett helt ekosystem för spelbranschen i staden
– Och det bubblar faktiskt lite i stan igen. För några år sedan startade game developers lounge där spelbolag träffas, säger Magnus Eriksson, vice vd:n på Mind Ark.
Och Henrik Nel understryker att det nu finns fyra yrkesutbildningar i Göteborg som är viktiga för branschen i allt från från programmering till spelgrafik.
Och att det sker en positiv utveckling håller Per Strömbäck på branschorganisationen Dataspelsbranschen med om.
– Här finns ett 40-tal bolag och kanske den bästa forskningen kring spel i Sverige, som bedrivs av Chalmers, Handelshögskolan, Pedagogen och forskningsinstitutet Rise. Dessutom har staden en spelinkubator. Så det finns ett bra ekosystem kring branschen. Och sedan finns ju Skövde som ett viktigt centrum i väst, med . Och sedan har det skapats ett nytt, större bolag – Thunderful.
Brjánn “Putte” Sigurgeirsson, är vd för det nya spelbolaget Thunderful Group med huvudkontor på Fjärde Långgatan, där en tung ägare är mannen bakom Nintendoimportören Bergsala i Kungsbacka, Owe Bergsten. Bild: Nicklas Elmrin
Thunderful Group, som GP skrev om tidigare i år, har över 160 medarbetare, har huvudkontor på Fjärde Långgatan och består av flera bolag som slagits ihop: Nintendoimportören Bergsala, spelstudiorna Zoink, Image & Form och distributören Rising Star Games. Företaget ligger på en miljardomsättning, vilket gör det till ett större bolag, även om mycket av omsättningen rör försäljning av Nintendokonsoler. Den röda tråden för koncernen är just Nintendospel, där till exempel Image & Form utvecklat spelen Steamworld 1 och 2. Enligt Dagens Industri kan bolaget rent av vara på gång att börsintroduceras.
LÄS MER: ”Det värsta som kan hända är att vi gör ett halvbra spel, som får ljummen kritik”
När GP når vd:n Brjann ”Putte” Sigurgeirsson springer han mellan olika möten och svarar han helt kort på frågan om planer framåt: ”Vi siktar på att att utvecklas starkt framöver”.
Ser man till branschen som helhet i Sverige har den haft en mycket stark tillväxt, med stark årlig tillväxt – 2010 noterades en omsättning bland bolagen på en dryg miljard, 2018 närmade sig omsättningen 20 miljarder. Hur omsättningen var 2019 finns ännu inga samlade siffror på men bara de stora spelstudierna omsätter tiotals miljarder kronor. Och detta året med corona, då digitala tjänster fått ett allmänt uppsving, verkar även spelbranschen tjänat på att folk suttit hemma i ökad utsträckning.
– Jag vi har sett flera bolag och spel som fått ett uppsving under corona, när digitala underhållning i stort gått bra, säger Per Strömbäck på Dataspelsbranschen.